فارس گرافیک - مرجع گرافیک و طراحی ایرانیان طول عمر بیشتر نتیجه توجه به سلامت سالمندی جمعیت شناسی
نویسنده : محمد واحدیان - ساعت 11:33 روز چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:,

 

طول عمر بیشتر نتیجه توجه به سلامت سالمندی

سرعت پیر شدن جمعیت در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران در حال افزایش می باشد و آنچه مسلم است جامعه سالمند نیازمند امكانات رفاهی و خدماتی ، حفظ موقعیت و جایگاه در خانواده و جامعه ، تأمین حداقل نیازهای اساسی و توجه می باشد.


 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك؛18 تا24فروردین بعنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.شعار امسال هفته سلامت زندگی سالم طول عمر بیشتر است روزهای این هفته نیز با محوریت سالمندی نامگذاری شده است و برنامه هایی كه در این هفته برگزار می شوند در جهت سلامت سالمندان است.

سالمندی یك پدیده جهانیست. یكی از گروههای سنی در دنیا كه بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است جمعیت سالمند 60 سال به بالاست.

براساس آخرین آمار موجود در كشور كه مربوط به سال 85 است 7/3 درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند كه تا پنج سال آینده پیش بینی می شود كه جمعیت بیش از 65 سال از جمعیت پنج سال در دنیا پیشی گیرد و تا سال دو هزار و پنجاه جمعیت بالای 65 سال از جمعیت كمتر از 14 سال نیز پیشی می گیرد.

دوران كهنسالی جزو تجربیات اجتناب ناپذیر هر انسانی است. دورانی كه با كندی به پیش می رود و آدم ها با تغییرات ناخوشایند جسمانی و بیماری های متعدد و نفس گیر مواجه می شوند.

باید توجه نمود كه پدیده سالمندی ذاتآ مشكل یا نقطه ضعفی محسوب نمی شود ،حتی در كشورهای توسعه یافته وجود سالمندان را نشانه‌ای از توجه نظام اجتماعی مربوطه به واكسیناسیون به موقع ، تشخیص درست ، درمان و كنترل بیماری‌ها ، توجه به مادر، نوزادان و كودك و.... هم می‌دانند. لذا این یك موفقیت برای جامعه جهانی و از جمله كشور ما خواهد بود . ولیكن آنچه تهدید است مواجهه بدون برنامه با این موج جمعیتی است.

نتایج یك مطالعه جهانی نشان می دهد مهمترین شكایت سالمندان در كنار ابتلا به چندین بیماری مزمن و غیر واگیردار ، بیماریهای قلبی – عروقی ، دیابت ، آلزایمر ، پوكی استخوان ،آزار روانی ،نادیده انگاشتن ،محرومیت های اجتماعی و افسردگی می باشد./

گرداورنده:محمد رضا رستمی

منبع:

www.yjc.ir/.../



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: